PR magt: Hvordan til at Wrire en Killer pressemeddelse

Jeg er, hvad vi i business (“business” at være journalistik) kalder en krybskytte vendte jagtbetjenten – det vil sige, en journalist vendte pressemedarbejder. Som reporter tilbragte jeg en stor del af min dag sigtning gennem en sjap bunken af pressemeddelelser, alle udsendt af ivrige virksomhedsejere desperate for at fÃ¥ nogle reklame for deres seneste projekt. Som en pressemedarbejder var jeg den, skriver pressemeddelelser og desperat forsøger at fÃ¥ dem udgivet.
Helt bortset fra efterlader mig med nogle temmelig god samtale oplukkere, efterlod det mig med en god forstÃ¥else for hvilken slags historie gør nyheden, og hvilken slags pressemeddelelse bliver gemt lige under “bin”. Her er hvordan at sikre din pressemeddelelse er en af de gode…
1. få din historie lige
Før du overhovedet tænker om at skrive en pressemeddelelse, skal du sørge for du har den rigtige historie. Det faktum, at du lige har startet en virksomhed ikke er en god historie. Tro mig om dette. PÃ¥ den sidste avis jeg arbejdede pÃ¥, jeg har mistet optælling af antallet af press releases vi modtaget som dybest set koges ned til, “Hey! Gæt hvad! Jeg startede en virksomhed!” NÃ¥, det gjorde en masse mennesker. Hvis du ønsker din pressemeddelelse at arbejde, vil du nødt til at finde en “vinkel”, som publikationen mÃ¥l vil være interesseret i. Der er forskellige mÃ¥der at gøre dette:
Fortælle en mærkelige/sjove/rørende historie om hvordan din virksomhed startet, eller hvordan du hjalp en af dine kunder.
Køre en konkurrence, tilbyde dine produkter eller tjenester som en præmie.
Tilbyde din ekspertise i en “Spørg eksperten” funktion eller kolonne (hvis din papir ikke kører en, tilbyder at skrive det for dem)
Foretage en undersøgelse og præsentere dine resultater i form af en pressemeddelelse.
Sponsorere en lokal studerende eller organisation
Alt du behøver for at fÃ¥ din “vinkel” er en lille smule fantasi. Og nÃ¥r du har en historie at fortælle, det er pÃ¥ tide at begynde at sælge…
2. skrive din pressemeddelelse
Første ting første, huske på det er en pressemeddelelse, du skriver, ikke en roman. Selvfølgelig, ønsker du at sikre du får alle de relevante fakta på tværs, men prøv at gøre det præcist. Det er værd at huske, at avisen vil sandsynligvis igen ord din release så den passer deres stil eller den tilgængelige plads under alle omstændigheder, så fortvivl ikke, for meget, hvis du er ikke ligefrem Stephen King. Fokus på din vigtigste punkter. Fortælle læseren:
Hvem
Hvor
Hvorfor
Hvad
Hvornår
Hvordan
Disse er byggestenene i enhver historie: sÃ¥ længe du fÃ¥r disse, du er til en god start. Og Apropos starter…
3. få din indledende afsnit ret
Det er en trist kendsgerning at redaktører er overbelastede individer, og deres tid er kostbar. Hvis de indledende afsnit af din pressemeddelelse ikke få fat i dem, vil ikke de sandsynligvis gider at læse resten. I avisen journalistik, konventionen er at gøre den indledende afsnit korte og bidsk, og for at bruge den til at opsummere historien så godt du kan.
4. Brug citater
Citater er mere interessante at læse end lige tekst, og hvis du ikke medtager nogle, den journalist, der modtager din pressemeddelelse bliver nødt til at finde dem for sig selv. Herunder et par færdige citater i din pressemeddelelse vil reducere mængden af arbejde reporter har at gøre, og det vil give din udgivelse en bedre chance for at blive brugt.
5. Medtag dine kontaktoplysninger
Ligegyldigt hvor hårdt forsøger du at få det rigtige, vil der uundgåeligt være nogle lille punkt, som journalist skrive din historie, vil gerne præcisere, og for at gøre det, de bliver nødt til at være i stand til at kontakte dig. At gøre tingene lettere på journalisten, gør det lettere for dem at give din virksomhed nogle reklame.
6. Følg!
Hvis din pressemeddelelse ikke vises i næste udgave af avisen du sende det til, ikke panik! Nogle gange kan det tage et par uger for en udgivelse, der ikke er tidskritiske skal vises, men det gør ikke ondt at give papiret en hurtig opkald for at sikre de fik det, bare ikke gÃ¥ overbord og tage for meget af deres dyrebare tid…

Dette indlæg blev udgivet i Erhverv. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *